Kognitiv testning

Kognitiv vurdering (6-16 år)

I min praksis tilbyder jeg kognitiv vurdering af børn i alderen 6-16 år. Fra min tid i Pædagogisk Psykologisk Rådgivning, i Aalborg Kommune, har jeg stor erfaring med gennemførelse af den kognitive test: WISC-V. Testresultaterne kan give en omfattende forståelse af barnets kognitive styrker og udfordringer, som kan bruges til at guide interventioner og behandlinger. Det kan give mening at udføre en kognitiv vurdering i en række forskellige situationer, herunder:

1. Indlæringsvanskeligheder: Hvis et barn har vedvarende vanskeligheder i skolen, kan WISC-V hjælpe med at identificere specifikke kognitive styrker og udfordringer, som kan påvirke deres akademiske præstationer.

2. Delundersøgelse i diagnosticering af udviklingsforstyrrelser: WISC-V kan være en del af en mere omfattende vurdering for at diagnosticere udviklingsforstyrrelser som ADHD og autismespektrumforstyrrelser. En kognitiv undersøgelse er ofte påkrævet før problemstillingen kan vurderes i psykiatrisk regi.

3. Kognitiv profil: For at få en detaljeret kognitiv profil af et barn, som kan bruges til at udvikle individualiserede undervisnings- og behandlingsplaner.

4. Evaluering af højt begavede børn: For at identificere børn med særlige intellektuelle evner, som måske har brug for avancerede eller berigede undervisningsprogrammer.

5. Kognitive problemer efter hjerneskade eller sygdom: Hvis et barn har haft en hjerneskade, neurologiske sygdomme, eller andre medicinske tilstande, kan WISC-V bruges til at vurdere eventuelle kognitive konsekvenser.

6. Adfærds- eller følelsesmæssige problemer: For at vurdere, om kognitive faktorer kan bidrage til et barns adfærds- eller følelsesmæssige problemer, og for at guide interventioner.

7. Retningslinjer for intervention: Resultaterne fra WISC-V kan bruges til at informere og udvikle målrettede interventioner og strategier for at støtte barnets udvikling og læring.

8. Evaluering af fremskridt: For børn, der allerede modtager støtte eller interventioner, kan WISC-V bruges til at evaluere fremskridt og justere planer efter behov.

Generelt set giver det mening at udføre en kognitiv undersøgelse, når der er en tydelig grund til at forstå et barns kognitive funktioner mere dybtgående for at kunne tilbyde den rette støtte og intervention. 

Forløbet

1 opstartssamtale (1 time)

Opstartssamtalen er starten på den psykologiske undersøgelse. Samtalen omfatter en anamneseoptagelse som udgøres af spørgsmål om forhold vedr. familiære dispositioner til psykisk eller somatisk sygdom, graviditet, fødsel, tidlig opvækst, senere udvikling og trivsel, herunder fx motorisk og sproglig udvikling. Der søges desuden viden om fysisk udvikling og eventuel somatisk sygdom, psykisk udvikling, færdigheder til at begå sig i sociale sammenhænge i børnehave, skole og fritidsaktiviteter. Derudover søges de aktuelle problemer og symptomer belyst, hvornår de er opstået, hvor intense de er, samt hvor og hvornår de optræder.

Såfremt der er udarbejdet andre relevante sagsakter fx gennem kommunalt regi af PPR, sygehuse mv. kan I med fordel medbringe disse til opstartssamtalen.

Til opstartssamtalen har I ligeledes mulighed for at stille spørgsmål til testmaterialet og testsessionerne eller andet, som I har brug for afklaring omkring.

Testsession(er) (2 timer)

Til opstartssamtalen aftaler vi en eller to tider (afhængigt af jeres barns alder), til selve gennemførelsen af den kognitive test. Hvis jeres barn kan være med til det, foregår uden forældre til stede. Her har I mulighed for at vente i venteværelset. Under testsessionen indlægges små pauser efter behov hvor vi fx taler sammen, tegner eller spiller et spil. Det er vigtigt for mig, at jeres barn får en god og tryg oplevelse.

Tilbageleveringssamtale (1 time)

Et tilbageleveringsmøde efter en kognitiv test er en vigtig del af processen, hvor testresultaterne forklares i et letforståeligt sprog for forældrene. Forud for mødet har jeg lavet en grundig analyse af testresultaterne og udarbejdet en rapport som inkluderer resultaterne, fortolkninger af disse samt en række konkrete anbefalinger til hvordan jeres barn kan støttes og guides på baggrund af resultaterne. Mødet er designet til at give en klar forståelse af jeres barns kognitive styrker og udfordringer, samt diskutere anbefalinger for fremtidig støtte. I får rapporten med hjem efter mødet. Barnets deltagelse på dette møde afhænger af alder og modenhed.

Obs. Ved fælles forældremyndighed skal der være samtykke fra begge forældre til et forløb.